Alla inlägg under oktober 2011

Av U & M L - 29 oktober 2011 16:35

Idag har pappan varit ute på sitt sista långpass i Skatås på ett tag. Mamman har roat sig med secondhandshopping.
Mammans brorsa ska bo här i huset under tiden och idag det shoppats några adventsljusstakar så det ser ut att vara lite julstämning här hemma trots att inte vi är på plats... Jag har också köpt lite nya växter som ska ner i jord i morgon så det åtminstone ser trevligt ut när vi är borta. Just nu är det överblommade sommarblommor som håller på att vissna ner...


Plötsligt inser vi att det här är sista barnlösa helgen på hemmaplan. Vi har fikat på vårt favoritfik med fina vännerna Maria och Joakim idag. Imorgon blir det en slapp söndag och sen kommer de sista skällvande jobbdagarna på ett bra tag...


Näe, nu ska jag se om jag kan fixa lite mer med väskorna... det vore retligt att inte få ordning på vår packning...
Maken ska luta sig tillbaka i soffan och kolla på fotboll!


Vad gör ni den här helgen - förutom klär ut er och ställer tillbaka klockan?


 

Av U & M L - 27 oktober 2011 21:01

Idag har jag hämtat ut visumen och fått passen tillbaka - det kändes väldigt skönt...

Imorgon kommer tvättmaskinen och den ska installeras under morgonen och sen kommer dagen tillbringas där med att tvätta det som ska packas med i väskorna...

Idag hade jag fått svar från Annika som bor i Bogotá - hon skriver på sin blogg Colombialiv och har ganska nyligen gift sig med sin Oscar och de har en liten bebis på gång...
Vi har hoppats på att kunna träffa dem när vi är där och det verkar kunna bli av som det ser ut. Annika önskar sig pepparkaksdeg, saffran och Gott & blandat - så vi får se till att göra plats i bagaget för dessa saknde detaljer!

Jag ser fram emot att ha ett par lediga dagar nu och få ordning på det sista som saknas. Imorgon kommer brorsan förbi och ska kolla in sitt nya boende - han kommer ta hand om vårt lilla hus när vi är borta!

Vi planerar att försöka träffa dem som vill på onsdag nästa vecka och säga 'hej då'- efter jobbet på Nothing Hill...
Någon som är på?

 
Ta en kall öl och säga hej då?

Av U & M L - 24 oktober 2011 22:46

Ikväll tog vi fram det vi vill ha med oss och sorterade fram det som var viktigt och vad som behöver tvättas. Vi lånade ett par väskor av min mamma igår och i den ena väskan stoppade vi våra kläder... Och i den andra väskan precis allt annat som vi ska ha med. Dels kläder till sonen och alla de där detaljerna som behövs för att vår tillvaro ska bli dräglig.

Några exempel på saker man kan behöva i Colombia är:

* adapter
* skarvsladd
* resebrandvarnare
* ficklampa
* sax och kniv

* termos eller vattenkokare (till välling/ersättning)

* dator, kamera, filmkamera samt laddare till dem
* regnkläder

* varma kläder och tofflor
* badkläder och solcreme inför ev Karibienresa...
* handtvättmedel


I ena väskan hade vi 6 kgs övervikt och i den andra låg vi 6 kg minus... Då har vi stoppat i allt vi vill ha - men inga skor och inga hygienprylar...

Samt att vi ska ha barnvagn, lite mer bebisprylar och våra handbagage med oss också...
Håhå jaja, visumansökningar är iväg nu och imorgon hoppasj ag att vi kan få nån slags resebekäftelse - att vi är välkomna på barnhemmet och att vi kan bekräfta biljetter och hotellbokning...

Nu är det bara 1 vecka kvar på jobbet dessutom - det känns riktigt konstigt. Men den nya tjejen är bra... och den "gamla" funkar bra den med!

Nu är det natten - har faktiskt sovit lite bättre det sista nu...


Av U & M L - 24 oktober 2011 08:13


Stora delar mammans familj var på besök igår. Vi var 10 personer som kunde samlas och ha en trevlig middag i vårt kök. Visst var det trångt men med bra logistik och kökschef gick det hur fint som helst.


En sådan här dag hade pappan också önskat att han kunde ha sin familj närvarande. Att kunna dela den glädje vi känner inför att bli föräldrar. Det saknar han. Kanske ännu mer nu när vi blir tre i familjen.


Efter god mat och presentutdelning till den lille var det två trötta föräldrar som hamnade i soffan.

Tänk vad föräldraskapet är jobbigt och då har den lille inte kommit än ;)


Igår kände pappan att det var på riktigt. Som en känsla kom till mig att snart är det dags. Nervositeten kom och jag kunde inte värja mig. Det blev så uppenbart med presenter och hejdå att vi är på väg. En livets resa i alla bemärkelser. En resa som för alltid kommer att bo i våra hjärtan. En resa som påbörjades för flera år sedan. Snart är vi där.


Avsked och möten. Det är i mångt och mycket det livet handlar om.




Av U & M L - 21 oktober 2011 09:53

Det var den nyblivna virriga mamman som inte lyckats få det rätt på kuvertet till AC - men idag låg det sorterat så fint i lådan som hämtas av AC vid 10-tiden...

*pust*


Jag sänder Annika på postens kontor i Sthlm en tacksametstanke för att hon var så snäll och hjälpte mig!

Aldrig mer att jag sänder viktiga handlingar utan REK - jag har lärt mig min läxa...

Hoppas resten av dagen flyter på...


Idag hoppas jag min syster hämtar upp mig som planerat - sen ska jag hämta upp ett hopfällbart skötbord och ett flexibath ska komma på posten...

Imorgon blir en spännande dag - då kommer först Ulle med en hel massa grejer - kläder och allt möjligt som hennes son vuxit ur som vi ska låna. Förhoppningsvis kommer vi kunna låna hennes babyskydd också så Kakan har något att sitta i när vi kommer hem sen. Om vi får med den så kan du ta med den hem direkt mamma så ni har den hemma tills vi behöver hämtas... :-D

Sen ska vi kolla på en vagn i morgon...

 
En svart Teutonia Mistral S - utan liggdel med med åkpåse. Tror det kommer bli bra tills vi kommer hem mitt i vintern... :-D

Sen hoppas vi att dokumenten får godkänt och att allt flyter på och vi kan boka om våra preliminära biljetter till några dagar tidigare utresa...

Vi längtar efter vår kille nu! Trevlig helg alla!





Av U & M L - 20 oktober 2011 17:54

Det har varit sömnlimbo i nästan en vecka - vissa nätter vaknar jag mitt i natten och kan inte somna om, igår steg jag upp halv fyra och var på jobbet kl 6. Igår var jag så trött så jag och maken däckade på soffan kl 17 och sov en timme tills telefonen ringde och väckte mig...
Var nästan lika trött när jag kom i säng och försov mig i morse...


Vi har blivit ombedda att boka en resa ner till början på november så idag har jag tagit kontakt med resbyrån i Halmstad som AC rekomenerar. Prelbokade biljetter för utresa 4/11 - alltså om 2 veckor.

Men våra sista handlingar har fastnat nånstans i postens hantering - AC har fortfarande inte fått våra papper för apostillering... :-/
Utan dem - ingen resa!


Jag hoppas de dyker upp imorgon!

Hemma har jag hittat pass-foton och skaffat en förlängd reseförsäkring ikväll iaf. Snart kommer mannen med och ska laga mat till mig ikväll...

Håll tummarna för att posten delar ut rätt brev imorgon!

Av U & M L - 18 oktober 2011 22:14
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av U & M L - 18 oktober 2011 06:49

Min brorsdotter Alva har nu fått en ny kusin... Hon är ganska fundersam och brukar begrunda några dagar innan hon säger något mycket klokt, pillemariskt eller smart.

Vi hade ju nästintill lovat henne att "kakan" skulle vara stor nog att leka med henne omedelbart. För hon har en kusin som var en bebis först...

När hon fick beskedet om att "kakan" blivit en kille konstaterade hon att "kakan" var hur som helst hennes minsta kusin...

Nu vet jag inte om hon sett bilden och fått tänka lite på den här nyheten - men jag hoppas innerligt att vi får hänga allihopa på jul!

Beträffande jul så har vi haft som tradition att baka tillasammans med våra vänners barn och fika på första advent. Som bekant är detta event ju en tid bort - men jag hade redan bestämt mig för att "vi kör" - det är lika bra att ha något roligt att se fram emot - vi blir ju hemma i jul... Så jag har bjudit in till detta event som i år skulle infalla 27/11 - men troligast är att vi är i Karibien då kanske! Pepparkaka fast på ett annat sätt...

Ja det blir ju till att ställa in - både detta och det planerade Stockholmsbesöket som var en tanke än så länge...

Men det är ingen som misstycker tror jag... :-D

Tack alla för era fina kommentarer på inlägget om sonen! Det har ändå tagit några dagar att låta allt sjunka in men ju mer man tittar på den där ögonen och de goa kinderna ju större blir mammahjärtat!


 
Vi kommer ha övervikt i packningen TILL landet... en december utan julmust???

Presentation


Bloggen om "kakan" - vår son från Colombia. Vi ber dig vara ytterst försiktig med bilder, texter och information kring vår blogg och dess innehåll. vill du läsa även de låsta inläggen - maila och motivera!

Räknare

Daisypath Friendship tickers

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17 18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Fråga mig

0 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards