Alla inlägg under februari 2011

Av U & M L - 28 februari 2011 11:06

Idag ringde jag till AC för att höra mig för lite... Tydligen har de mailat oss en fröfrågan kring Cran som barnhem redan i fredags men (P) har missat detta i sin mail.


Så ikväll ska vi fylla i ansökningshandlingar för Crans barnhem och sända in den till AC.


Ikväll ska jag träffa en tjej som också har sina handlingar i Cran och väntat några veckor längre än oss. Enligt henne finns det 6 stycken svenska familjer som har handlingar där nu, varav deras är en...


14 barn hade kommit förra året till Sverige därifrån förra året och det verkar vara ett jättebra barnhem. De yngsta barnen bor i fosterhem vilket känns tryggare för anknytningen och barnens fortsatta förtroende för vuxna.
Från AC's hemsida:

CRAN är ett barnhem med plats för ca 80 barn. Det har funnits sedan 1978 och är beläget i en gård på en stor tomt i Suba, i nordvästra utkanten av stan (liksom FANA). De har en utvecklad förskoleverksamhet där även barn boende i området går. Alla barn som är aktuella för adoption och är under 2 år bor i fosterfamilj under väntetiden. Barnen får god vård och undersöks regelbundet av läkare. Både grundaren Ximena Lleras och hennes son Gonzalo Gutierrez, som är föreståndare, talar engelska. För mer information besök barnhemmets egen hemsida www.cran.org.co

Av U & M L - 26 februari 2011 12:02

Igår hade jag glömt min telefon hemma och under dagen hade snickaren ringt och lämnat ett meddelande om att de ville komma i nästa vecka och bygga vårt trappräcke!
Det skulle passa utmärkt och jag hoppas att han hör av sig igen på måndag så jag vet lite mer...


Det blir en enkelt platsbyggt räcke och jag tänker mig stilen så här:


   
Bilden är lånad från Internet 


Jag ska måla det själv men bara rakt och enkelt blir så bra så bra...
Så får vi jaga grindar till både uppe och nere sen - om det behövs...


I veckan har jag mailat AC om vad som händer men har inte fått något svar så jag ska ringa och fråga om barnhemsplacering på måndag.


Det blev ingen träff förra veckan med de andra mammorna men på måndag ska jag träffa den tjej som verkar närmast oss i processen nu på måndag för lite snack och info...


Ha en skön helg alla!

Av U & M L - 20 februari 2011 14:53

Efter nästan en veckas magsjuka är vi på benen igen - idag är första dagen vi kände oss såpass okej så vi lämnat hemmet båda två och vilken dag vi haft... :-D

Vi promenerade till affären och handlade lite och sen har vi faktiskt tagit vår första utomhusfika - på fårfällar på gaveln satt vi ute och njöt lite varm choklad...

Även om jag (M) vart trött och sjuk så har jag iaf orkat gå till källaren för att måla byrån som vi fick för några veckor sen. Eller - hurtsen ska jag väl säga - den är säkert nästan lika gammal som jag. Jag minns iaf att den fungerade som nån slags kontorsmöbel för länge sen... Sen har den stått i min mammas badrum i många år... Nu har den gått lite ny färg på sig och blivit ren inuti och igår stoppade vi i de kläder vi skaffat till dig Kakan... Mycket röda byxor och andra färgglada kläder - mest 86 och 92 i storlek...

 

Leksaksbaljan får stå ovanpå så länge...
I söndags hade vi ju lilla Isolde på besök och hon provade matstolen - så jag har faktiskt bestämt att den också ska få färg på sig och den blir vit och turkos...
Får se om jag hinner måla nåt i veckan som kommer... Det ser ganska fulltecknat ut på kvällarna än så länge...

Vi väntar så klart på att få veta vilket barnhem som blir vårt...
Idag har vi också fått kännerdom om nya barnbesked - ett syskonpar till en av tjejerna som bor här i Gbg-trakten! Så himla roligt... :-D Deras väntetid - ca 6 månader! Hoppas få träffa henne imorgon när vi ska fika i vår "mamma-grupp"...

Av U & M L - 7 februari 2011 09:44

Igår hade vi besök av hela min släkt förutom Elin som är i Japan...
Familjen A kom först och det passade bra för jag och Alva kladdade ihop en kletig deg till scones när hon kom...
Sen bakade jag ut dem till runda brödkakakor medans Alva kikade på Kakans leksaker återigen...

Sen droppade alla de andra in, vi gräddade sconesen och dukade upp med ostar och marmelader och kaffe och kaka! (P) hade bakat en underbart god citronkaka efter ett bra recept i SVD i fredags... 

Jag fick en hel del presenter efter det vankas födelesedag i veckan... 38 år blir jag den här gången...
Jag hade önskat mig ett presentkort på Hemtex eftersom vi nu blir 3 i familjen snart - då kan det vara skönt med lite nya fräscha handdukar - som det dessutom finns 3 likadana av. De gamla handdukarna kan man sy små tvättlappar och annat användbart av.
Jag fick också ett helt jäng med garner. Några hade Alva valt alldeles själv och tillockmed skrivit på paketet själv också. Hon är duktig den där Alva - hon kommer bli en bra förebild för dig "Kakan"!
Alva har också fått veta att du finns nu, jag tror hon är ganska nyfiken på dig hon också... 
De har en flicka på hennes dagis som är adopterad från Afrika och Alva var väldigt nyfiken på att se hur barn från Colombia kunde se ut. Så jag fick leta upp lite bilder på nätet och visa henne. Hon tyckte också att ditt nuvarande namn var roligt... Kakan... det kan ju inte bli bättre! Man hör ju att du är en trevlig och mysig figur... Alva gillar kakor!

Vi fick också "ärva" en gammal byrå av min mamma som nog hängt med sen 70-talet då jag var liten. Den ska slipas och målas och göras fin och rymma dina kläder framöver...

Vi har också spanat lite på en vagn som kan var lämplig att ha med till Colombia. Vi ska köpa en bärsele också naturligtvis eftersom det är att föredra ur anknytningssynpunkt. Vi har fått tips om en som heter ERGO och som avlastar rygg och axlar bättre än de vanligaste från BabyBjörn...
Detta får vi helt enkelt kolla mer på.

Hemma väntar vi med spänning på att få veta vilket barnhem vi blir tilldelade... Det kommer nog dröja ännu ett par veckor men snart vet vi vilken stad och så och börja planera lite mer för vår resa...
 

Av U & M L - 3 februari 2011 17:43

Ville bara skriva att idag har våra handlingar skickats till Colombia! Så himla skönt...


Nästa steg är att vi ska få ett barnhem tilldelat oss och sen är det nog bara Barnbeskedet kvar tror jag!




Nu ska jag gå hem och knäppa en miniflaska bubbel med min kära man!

Presentation


Bloggen om "kakan" - vår son från Colombia. Vi ber dig vara ytterst försiktig med bilder, texter och information kring vår blogg och dess innehåll. vill du läsa även de låsta inläggen - maila och motivera!

Räknare

Daisypath Friendship tickers

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Fråga mig

0 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards